Utrecht, Houten, Arnhem, Den Haag, Renkum, Beek, Eindhoven: steeds meer gemeentes kiezen voor oplaadpalen voor elektrische auto’s die zijn verwerkt in lantaarnpalen. En bijvoorbeeld in Arnhem sluiten ze deze laadlantaarn aan op zonnepanelen, zodat auto’s rijden op duurzame energie.

Opladen

Elektrisch rijden betekent ook: opladen. Nederland is Europees koploper wat betreft het aantal openbare laadpunten. En de groei ervan is er nog lang niet uit. Maar waar zet je al die extra laadpalen neer? Steeds meer plaatsen kiezen voor een handige oplossing waarbij een lantaarnpaal wordt voorzien van twee laadpunten.

Verrommeling

De opmars van lantaarnpalen met laadpunten zorgt ervoor dat er minder losse laadpalen op de straten komen te staan. Het vermindert – populair gezegd – de verrommeling van de openbare ruimte. Daarnaast zijn er met deze aanpak veel meer laadplekken beschikbaar, twee per lantaarnpaal. Het maakt het makkelijker voor mensen met en zonder elektrische auto om een parkeerplek te vinden. In Arnhem zorgen 150 lantaarnpalen voor 300 laadpunten.

Portemonnee

In Houten plaatsen ze de lantaarnpaal met oplaadvoorziening in nieuwe wijken. Daardoor hoeven er geen bestaande lantaarnpalen te verdwijnen wat de gemeente flink in de portemonnee scheelt. Renkum kiest voor multifunctionele laadlantaarnpalen die verschillende sensoren hebben en verbonden kunnen worden met 5G

Helemaal nieuw zijn de laadlantaarnpalen niet: in 2017 had Den Haag de landelijke primeur met een laadpaal in een lantaarnpaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.