Ietwat eng en wennen zal het nog wel zijn: plaatsnemen in het openbare vervoer, vertrekken en dan tot de ontdekking komen dat een bestuurder ontbreekt, maar je zowaar keurig en veilig nabij je bestemming wordt afgezet. Toch is dit fenomeen inmiddels een feit, en wel in de Franse stad Toulouse. Daar kunnen inwoners en toeristen sinds kort naar een stadsbestemming reizen per autonome bus.

Proefritjes rond een campus

Met de Ligier EZ10, zoals de autonoom en – uiteraard – volledig elektrisch aangedreven bus officieel heet, ging ontwikkelaar EasyMile natuurlijk niet over een nacht ijs. Al sinds het voorjaar heeft de EZ10 vele testrondes gereden op een campusterrein in Toulouse, daar waar amper tot geen ander wegverkeer circuleert en de kans op een onfortuinlijk ongeval vrijwel nihil is.

Nu in het echie

De testpilot rond de campus verliep kennelijk uiterst succesvol, want onlangs besloten de Franse minister van Vervoer, Jean-Baptiste Djebbari, en het ministerie van Ecologische Transitie, om de EZ10 goedkeuring te verlenen voor gebruik op de openbare weg. Jawel, nog altijd zonder tussenkomst van een bestuurder, maar met mensen van vlees en bloed aan boord die graag van A naar B vervoert willen worden. Veilig en efficiënt, uiteraard.

Europese primeur

Autonoom transport is niet nieuw, maar het inzetten ervan op de openbare weg, tussen het overige wegverkeer dat bestaat uit reguliere bussen en auto’s, fietsers en voetgangers, is een primeur in Europa. En daar is men trots op: ‘Dit is een belangrijke stap in de richting van de commercialisering van elektrisch-autonoom rijden, zowel op grote privéterreinen als op de openbare weg,’ aldus Benoit Perrin, algemeen directeur van EasyMile.

Niveau 4

Het ontbreken van een fysiek bestuurder, zelfs geen toezichthouder, betekent dat de geavanceerde EZ10-shuttle, die tot twaalf personen van A naar B kan brengen, is bedeeld met niveau 4 van de SAE-schaal (Society of Engineers) voor automatisering. Ter vergelijk: de fabrikanten, die binnen de automotive industrie leider op het gebied van autonoom rijden zijn, bevinden zich op niveau 2 van de SAE-schaal – de classificatie waarbij het voertuig zelf zijn positie op de weg kan bepalen, accelereren en remmen en een bestuurder zijn ogen niet per se op de weg hoeft te houden, maar nog wel altijd alert moet zijn om in te kunnen grijpen wanneer nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.