Onderzoek: elektrische auto’s gebruiken voor balanceren net

Steeds meer huishoudens wekken zelf energie op met zonnepanelen. Vorig jaar was met een stijging van 3,1 miljard kilowattuur zelfs een recordjaar. Goed nieuws, maar het kan ook voor problemen zorgen op het elektriciteitsnet.

Want als het hard waait en de zon volop schijnt, maar de vraag naar stroom is laag, raakt het net overbelast. Omgekeerd kunnen op windstille, mistige dagen juist tekorten ontstaan. Het onderzoeksproject Robust bekijkt wat ervoor nodig is om het elektriciteitssysteem binnen steden bestand te maken tegen deze schommelingen.

Bijzonder onderzoek

Het onderzoeksproject, dat in april start, is bijzonder vanwege de schaal op stadregio niveau. Er is een subsidie van 3,3 miljoen euro voor vrijgemaakt, uit de MOOI-regeling van de Topsector Energie. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is het inzetten van elektrische auto’s als opslag voor duurzame energie. Hiervoor worden 400 speciale laadpalen opgezet, en 100 deelauto’s.

Terugleveren

Niet alle elektrische auto’s kunnen energie terugleveren aan het elektriciteitsnet. Je hebt daarvoor een auto nodig die bi-directioneel kan laden, zoals de Nissan LEAF. In Japan maken ze al veel gebruik van deze techniek. De Nissan LEAF wordt daar zelfs ingeschakeld om supermarkten van stroom te voorzien wanneer er een aardbeving of andere ramp zich heeft voltrokken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.