In Amsterdam komt het eerste laadplein voor elektrische bedrijfsvoertuigen. Vanaf het einde van 2020 kunnen bestelbusjes en vrachtwagens op het plein opgeladen worden. Daarmee zet de Metropool Regio Amsterdam een stap richting het doel om vanaf 2025 de stadskern emissievrij te bevoorraden.

Omladen en opladen

Het laadplein komt op het terrein van Deudekom. Het verhuisbedrijf heeft al verschillende elektrische voertuigen en aan de rand van de stad een hub waar ze de inhoud van dieselvrachtwagens omladen in elektrische bestelbussen. Het hub krijgt een laadplein waar acht vrachtwagens tegelijk kunnen worden opgeladen. Het plein wordt voor iedereen toegankelijk dus ook andere bedrijven met elektrische voertuigen kunnen ervan profiteren.

Back-up batterij

Wat het plein uniek maakt, is dat de laadpalen niet alleen aangesloten zijn op het elektriciteitsnet maar ook ondersteund worden door een batterij. Deze wordt opgeladen op momenten dat er weinig gebruik wordt gemaakt van het net en kan extra stroom leveren aan de laadpalen op piekmomenten. Het doel is om in de toekomst ook vanuit de batterij terug te leveren aan het elektriciteitsnet als die zwaar belast wordt.

MRA-E

Het plein wordt gerealiseerd op initiatief van MRA-Elektrisch. MRA-E is door de Metropoolregio Amsterdam opgezet op elektrisch vervoer te stimuleren en is actief in ongeveer 80 gemeenten in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Het laadplein in Amsterdam is een test en kan bij succes op meer plaatsen uitgerold worden zodat vrachtwagens en bestelbussen vanaf 2025 niet meer de binnenstad in hoeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.