De NS wil zoveel mogelijk circulair zijn. Samen met studenten en onderzoekers van hogeschool Windesheim zochten zij daarom naar een nieuwe bestemming voor oude materialen, met de dwarsligger als resultaat.

Bij het opknappen van oude treinen worden de zijwanden en bagagerekken verwijderd. Jaarlijks heeft dit zo’n 200.000 kilo afval als gevolg, dat niet herbruikbaar of te recyclen was. Reden genoeg voor NS om samen met hogeschool Windesheim te onderzoeken wat er wél mee gedaan kon worden. De NS had één wens: het materiaal moest het liefst terugkomen in de spoorsector zelf.

Naast circulair ook sterk, licht en geluiddempend

Dankzij een nieuwe innovatieve technologie worden de treinwanden en bagagerekken van composiet, een sterk en licht materiaal, vermalen tot kleine vlokken. En zo kunnen er dwarsliggers voor op het spoor van worden gemaakt. De composiet vlokken worden dan samen met hars in een mal gegoten, dit wordt vervolgens verstevigd met enkele lagen glasvezel. Het resultaat? Een dwarsligger van supersterk materiaal, die slechts 123 kilo weegt – ten opzichte van de huidige betonnen versies van 283 kilo. Ook is de nieuwe dwarsligger geluiddempender én dus circulair.

Prototype testen

Momenteel is er een prototype van gemaakt om testen mee uit te voeren bij NS Treinmodernisering in Haarlem.

Fotobijschrift: Windesheim-studenten Werktuigbouwkunde Guido de Wit, Thom van Riet en Yorn Rudde, samen met Ilse van Eekeren, programmamanager circulair ondernemen bij NS. Foto via nieuws.ns.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.